22.11.10

Pastís Sant Marc

Els pares fa 50 anys que es van casar! Això si que és tota una vida, i un bon motiu de celebració i una ocasió perfecte per fer un bon pastís.
Quan la Gemma de ‘La cuina de casa’ va publicar el pastís Sant Marc de seguida la vaig guardar com una recepta 5 estrelles i que algun dia m’agradaria provar de fer, encara que em semblava que estava molt per sobre de els meves possibilitats. Però com que aquesta vegada havia de ser molt especial vaig decidir llençar-me a la piscina i anar a per totes, així que em vaig posar en contacte amb la Gemma per demanar-li uns quants consells, doncs disposava de poc temps i veia que tenia davant meu una recepta amb molts de passos i volia saber quina era la millor manera d’organitzar-me. Moltes gràcies Gemma, al final no va caler congelar-lo!
El divendres vaig fer el pa de pessic, un pa de pessic realment sorprenent que us aconsello que el proveu de fer. Per mi el millor que he fet mai. El dissabte a la tarda vaig fer la gema, que ben tapada amb film transparent que toqui la gema es va guardar perfectament dins la nevera (un consell d’en Kike i la Txell de ‘La cuina vermella’), vaig preparar la barreja de nata, sucre i xocolata perquè reposes tota la nit i poder muntar la trufa l’endemà, i també vaig deixar apunt l’almívar ben tapat dins un pot. Doncs el diumenge només em quedava muntar la trufa, la nata i partir el pa de pessic en tres pisos per acabar de muntar el pastís Sant Marc amb la gema i les ametlles filetejades.
Estic molt contenta amb el resultat final, tant d’aspecte, mai m’hagués imaginat arribar a aquest nivell ;-), com de gust, BONÍSSIM!!!
Doncs anem per feina!


























INGREDIENTS
1 pa de pessic (les quantitats són per un motlle de 18 cm, encara que jo el que tinc és de 22 cm i no m’ha sortit malament, només que els capes han sigut una mica més fines)
150 ml d’almívar
300 grs de gema
250 grs de trufa
250 grs de nata muntada amb 25 grs de sucre
ametlla filetejada

PA DE PESSIC

Ingredients:
3 ous
100g de farina
100g de sucre
Ratlladura de llimona

Elaboració:
Separar els rovells de les clares i batre els rovells amb la tercera part del sucre fins que doblin el volum. Muntar les clares amb la resta del sucre i afegir-les suaument als rovells. Tot seguit afegir la farina tamisada i la ratlladura de llimona a la mescla anterior i abocar-ho dins un motlle untat amb mantega i enfarinat i coure uns 25 minuts a 180º.

ALMÍVAR

Ingredients:
100ml d’aigua
100g de sucre
Gotes de suc de llimona
Licor

Elaboració:
Posar l’aigua, el sucre i unes gotes de llimona en un cassó i coure durant 5 minuts. Fora del foc afegir un rajolí de licor.

GEMA

Ingredients:
215g d’ou
215g de sucre (el mateix pes en sucre que d’ou)
15g de Maizena
90g d’aigua

Elaboració:
Batre una mica els ous i barrejar-los amb l’aigua. Passar per un colador fi. Tot seguit barrejar el sucre amb la Maizena i unir les dues mescles i posar-ho en un cassó al foc remenant contínuament fins que s’espesseixi. Abocar sobre una plata ben grossa o sobre el marbre per tal que es refredi ràpidament. Tal i com us he dit, si es vol fer la gema un dia per l’altra guardar a la nevera tapat amb un film transparent que toqui la gema.

TRUFA

Ingredients:
40 grs de xocolata al 70%
200 grs de nata per muntar
20 grs de sucre

Elaboració:
Trossejar la xocolata. Escalfar la nata amb el sucre i barrejar fins que es dissolgui el sucre. Abocar la nata calenta sobre la xocolata trossejada i remenar bé fins que es fongui tota la xocolata. Deixar refredar a la nevera, millor d’un dia per l’altre. Muntar amb les varilles elèctriques com si fos nata muntada.

MUNTATGE DEL PASTÍS

Tallar el pa de pessic en tres pisos. Mullar amb almívar el primer pis i escampar-hi la trufa per sobre. Cobrir amb el segon pis, mullar-lo amb almívar i escampar-hi la nata muntada per sobre. Cobrir amb el tercer pis de pa de pessic i mullar-lo amb la resta d’almívar. Cobrir tot el pastís i les parets del voltant amb la gema, allisar bé la part superior i enganxar l’ametlla filetejada per tot el voltant.

Bon profit!











23 comentaris:

  1. Ni el de la pastisseria podia quedar millor. Felicitats als teus papis i a la filla pel pastís.

    Muas!

    ResponElimina
  2. Ja tenia ganes de veure el resultat i t'ha quedat ESPECTACULAR! Felicitats, a partir d'ara ja pots fer qualsevol recepta que et proposis! La presentació amb les ametlles és perfecte i la foto del tall és per clavar mossegada a la pantalla :)
    Segur que els teus pares es van emocionar molt amb el pastís, felicitats també a ells pels 50 anys de casats!

    ResponElimina
  3. Una feinada inmensa per a una causa que s'ho mereix!. Quin pastís més elaborat, no m'extranya que la Gemma es disgustés tant quan no va arribar sencer a destí...T'has ben lluït!MOLTISSIMES FELICITATS PER A UNS PARES QUE BEN SEGUR ES MEREIXEN L'ESFORÇ!a reveure.

    ResponElimina
  4. Realment un pastís digne d'una celebració, t'ha quedat de luxe nena!!
    Molt ben explicat!!!

    Salutacions

    ResponElimina
  5. Moltes felicitats als pares!. I tant que una celebració així es mereix un pastís especial com aquest!. T'ha quedat fantàstic, a més, ens has donat la pista de fer-lo per etapes, que això sempre va bé quan hi ha molta feina a fer!

    ResponElimina
  6. Caram Gemma, quin espectacle visual tan magnífic. Sobre tot m'enamora la gema, quin color... em ve la dolçor a la boca només de veure-la :D

    Felicitats als pares!

    ResponElimina
  7. Anònim23.11.10

    No us podeu imaginar lo contenta que estic de com va quedar, i els pares molt contents, no s'ho esperaven, encara que la meva mare... no hi ha qui l'enganyi. I si, el color de la gema és espectacular.
    Gràcies pels comentaris.

    ResponElimina
  8. Gemma, per molts anys als teus pares i felicitats a la cuinera!!! T'ha quedat un pastís Sant Marc de 5 estrelles!! Bravo!
    Petons!

    ResponElimina
  9. Per molts anys als pares... i a l'artista pastissera! T'ha quedat una preciositat, m'encanta la gemma i el pa de pessic me'l menjaria sol ara mateix, enhorabona!

    ResponElimina
  10. vaya perfección!!!
    bss

    ResponElimina
  11. Primer de tot enhorabona pels teus pares!!!!
    I quin pastís més genial ni el de una pastissera......
    Petons

    ResponElimina
  12. T'ha quedat PERFECTE!!!! És un dels meus pastissos preferits...és taaan bo!! Felicitats als pares!
    Petunets,
    Eva.

    ResponElimina
  13. Moltes felicitats als pares!!! Un gran motiu de celebració! I aquest pastís està espectacular!!!! T'ha quedat perfecte, una textura suau i un color preciós!!! m'encanta Gemma!
    Molts petonets!!

    ResponElimina
  14. felicitats per aquests 50 anys!!!
    un gran pastís per una gran celebració!

    ResponElimina
  15. Menudo homenaje preparaste con esta tarta. Te ha quedado perfecta.


    besos

    ResponElimina
  16. Quin gran pastís per a una gran celebració! Felicitats als pares, 50 anys junts són molts anys!,i a tu per a fer-los aquesta delícia!
    petons!

    ResponElimina
  17. Bon dia! primer de tot felicitats per aquest bloc, la veritat que he agafat moltes idees. I aquest pastís te una pinta increíble.
    Jo no sóc gaire experta però ja fa un temps que m'he aficionat més i justament aquest fi de setmana tinc que fer aquest pastís i és el primer cop que el faig. Tinc uns dubtes, quan dius 215 gr. d'ou per fer la gema, vols dir tot l'ou o només el rovell? i per fer la nata, quina quantitat hi vas posar i quan de sucre?
    Dura uns dies a la nevera, és que el problema que tinc que el dissabte tinc un casament i m'agradaria fer-ho el divendres, però clar nose si aguantarà tans dies, és per diumenge... millor prepara-ho tot i muntar-ho el mateix diumenge, o aguantarà?
    Molte gràcies, esperaré la teva resposta. Fins aviat

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anònim13.6.12

      Hola! et contesto aquí perquè veig que no tens blog.
      La quantitat d'ou es refereix a rovell i clara, tot l'ou. Recorda de col·lar-ho, tal i com diu la recepta, perquè sinó veuràs que la gema tot i quedar bona hi queden tot un seguit de filaments que fa que no sigui tant fina i quan cobreixis el pastís es veuen. T'ho dic perquè la última vegada que vaig fer aquest pastís jo me'n vaig oblidar.

      Jo no el muntaria el divendres, més que res per la trufa i la nata. Prepara-ho tot el divendres a última hora del dia. Fes el pa de pessic, la gema (guarda-la en uns recipients que quedin ben plens i llavors ho tapes amb paper film, que aquest toqui la gema. Mira les meves fotos i veuràs que ho vaig guardar en uns recipients de vidre i estaven a vessar), la nata no hi ha problema, perquè només li hauràs d'afegir el sucre i muntar-la i la trufa deixa-la preparada líquida, en un recipient tapada, també a punt de muntar. Jo crec que no tindràs problema, així.

      De totes maneres jo la recepta la vaig treure del blog de la Gemma, La cuina de casa (http://blogs.cuina.cat/lacuinadecasa/). Ella és tota una experta pastissera i qualsevol dubte també te'l resoldrà. Si et cal, escriu-la.

      Espero que sigui tot un èxit, el pastís és boníssim, garantit.

      Petons i moltes gràcies per escriure, ja em diràs com ha anat, i a veure si t'animes a obrir un blog, és divertit!

      Elimina
    2. Moltes gràcies Gemma, t'agraeixo molt que m'hagis contestat tan ràpid! doncs faré això, ho prepararé tot demà i el diumenge al matí ho munto.
      Una última cosa, la recepta és per un motlle de 18 cm, per quantes persones surt? si el volgués fer més gran tindria que augmentar les quantitats? El tema de cremar-lo, també s'ha de fer a última hora, no?
      Ja està, no t'empipo més.. jeje espero poder obrir un blog ben aviat, però nose com posar-m'hi... jeje
      La setmana que ve et dic que tal ha sortit, aix... espero que bé! moltíssimes gràcies de nou!!

      Elimina
    3. Anònim15.6.12

      Si, el meu motlle és més gran i la veritat es que va sortir una mica baixet, llavors per tallar les tres capes em va costar una mica. L'ideal és augmentar quantitats, tu mateixa el dobre o 1/3 part. Fes la proporció.
      Jo no el vaig cremar, llavors no tenia suplet i fer-ho amb una placa vaig pensar que me'l carregaria, costa una mica perquè quedi uniforme. De totes maneres a casa ens agrada més sense cremar.
      Espero que vagi molt bé, i gràcies per passar per aquí. Bon cap de setmana!!!

      Elimina
    4. Bon dia!! gràcies per la paciència que vas tenir l'altre dia. Comentar-te que a la gent li va agradar molt el resultat, l'únic que jo no estic massa contenta és amb la nata.. és va desfer de seguida, potser per la calor.. .no ho sé... mai sé el punt exacte de quan està muntada, tens algún truc? i perquè quedi més consisten? `
      De totes formes segur que la repetiré, és laboriosa però queda molt bé. Ah! també el que em va costar força és que quedessin els laterals anivellats i només amb la crema... se'm barrejava la crema amb les capes de nata i trufa...
      Gràcies de nou, fins aviat!

      Elimina
    5. Anònim18.6.12

      Hola! Ahir vaig pensar amb tu, per preguntar-te com havia anat, però no vaig tenir temps a conectar-me. Bé, ja ho has fet tu, gràcies!
      Lo de la nata no ho ser, hauríem de buscar per la xarxa a veure si trobem alguna cosa al respecte. Doncs la calor suposo que hi pot influir. Em sembla que exiteix alguna cosa que es posa a la nata perquè no es desinflir, estabilitzador, però no n'he vist mai ni ser de què es tracta, però una bloggera una vegada m'ho va comentar. L'hi ho puc preguntar.
      El que se't barrejava la nata, la trufa i la gema potser és que vas carregar massa pels costats de nata i trufa, és millor deixar una mica de marge, i tot i que queda un xic buit quan hi poses la gema llavors ho omples amb aquesta. Però pensa que segurament fer aquests tipus de pastissos ha de ser molt més difícil fer-los a l'estiu que en ple hivern. Jo no recordo haver-los fet mai a l'estiu, més que res perquè a l'estiu jo i la cuina no som massa bons companys, jeje, tot i que cuino no m'hi poso tant com a l'hivern, que quasi no en surto.
      Una abraçada i moltes i moltes gràcies, em fa sentir bé pensar que la gent passa per la meva cuina.

      Elimina
  18. aix... ara he vist les quantitats de nata i sucre.. perdona...

    ResponElimina

Entreu, tasteu! i tant si us agrada com si no aquí podeu deixar-nos els vostres comentaris!