11.11.10

Codonyat

Si fos escriptora estic segura que m’inspiraria molt més a última hora del dia que no pas a aquesta hora del matí. No us passa mai que durant la nit penseu sobre el que podrieu escriure l’endemà, fins hi tot ja tens les paraules exactes que vols vomitar sobre el paper, i a l’endemà se t’ha oblidat tot completament, fins al punt de no recordar ni el tema? Doncs això és el que m’ha passat avui. Porto una hora intentant recordar de què carai us volia parlar i no hi ha manera. He escrit tot la recepta i encara hi rumio…
Si, que ahir, mentre acabavem de sopar, van començar a TV3 el programa ‘No me la puc treure del cap’ (o alguna cosa així!?), i que no l’havia vist mai perquè normalment recollim veles més aviat, i m’hi vaig quedar ben encantada. La canço era ‘boig per tu’ de Sau i em van venir un munt de records... Si em preguten mai per la cançó de la meva vida us diria que és aquesta, bé, de fet tot el disc ‘Quina nit’. No ser perquè hi han moments de la teva vida que recordes molt més clarament que d’altres, i un és aquell any 1991, l’any del boig per tu, en què quasi hi vam perdre el seny!;-)

I anem per la recepta. Feia almenys deu anys que no feia codonyat. Aquesta vegada he triar la recepta del llibre ‘Cuinar per ser feliç’ de la Carme Ruscalleda. De gust ha sortit molt i molt bo i el procés m’ha agradat molt, en qué es fan bullir els codonys tallats a 1/8, es passen pel passapuré i llavors ja es posen a coure juntament amb el sucre. Les altres vegades que n’havia fet ho triturava tot junt, codonys i sucre, amb el minipiver a mitja cocció i el que he trobat és que quedava una pasta molt més fina que aquesta vegada.

INGREDIENTS

2 quilos de codonys
1 llimona
Sucre (aproximadament per 1500 gr., caldrà pesar la fruita neta i cuita)
Aigua mineral per a la cocció

LA PREPARACIÓ
Tallar els codonys a 1/8, perlar-los i retallar-ne els interiors amb les granes. Mantenir els talls de codony dins d’un atuell ben coberts d’aigua i el suc de mitja llimona.

ELABORACIÓ DEL CODONY (aproximadament 45 minuts de cocció)
1. Posar a bullir en una olla els talls de codony nets i polits ben coberts d’aigua mineral. Han de coure uns 15 minuts per quedar ben tous.
2. Escorre’ls i pesar la quantitat de fruita cuita. Passar els codonys cuits pel passapuré per convertir-ho en un puré fi.
3. Posar de nou a coure en una cassola el puré de codonys amb el mateix pes de sucre. Per exemple: 1.500 grs de carn de codony cuita, doncs 1.500 grs de sucre.
4. S’ha de coure a mig foc i s’ha d’anar remenant sovint; atenció: no us cremeu perquè esquitxa. Li cal una cocció d’uns 30 minuts, tot depèn de la humitat de la fruita. Jo vaig necessitar més temps de cocció. La pasta està al punt quan en remenar notem que és una pasta lligada i es desprèn de les parets de la cassola.
5. Un cop cuit, ràpidament es col·loca dins d’una terrina de porcellana o de vidre folrada amb paper siliconat. Si el recipient té tapa es tapa amb aquesta o sinó amb el mateix paper silicionat i es guarda a la nevera. (Un codonyat ben cuit i tapat es guarda molt bé a la nevera a +3º, tranquil·lament durant almenys 6 mesos).



11 comentaris:

  1. Mai em cansaré d'escoltar el boig per tu, i tens tota la raó a mi em pasa el mateix a la nit el meu cervell esta mes actiu que al matí, en quan al codony mai em canso de menjar-ne!!!

    Una abraçada!!!

    ResponElimina
  2. Te ha quedado estupendo, menuda pinta tiene más rica. besitos y feliz finde.

    ResponElimina
  3. Una cançó genial!
    En canvi jo sóc de matins, je je je...
    No acostumo a fer codonyat, però la veritat és que fet a casa sempre és molt més bo que el comprat, oi?

    ResponElimina
  4. Delicios te quedat.
    petons.

    ResponElimina
  5. "Boig per tu" també és una de les meves preferides. :)
    I el codonyat, el vam fer fa un parell de setmanes i el tinc pendent de publicar. ;)
    Petons!

    ResponElimina
  6. Gemma: t'ha quedat un codonyat d'aquells que si el veus a la botiga, te'n compres sense pensar-t'ho, que guapo! I jo també sóc de la mateixa cançó!

    ResponElimina
  7. Tinc els codonys comprats per fer-ho. No sé si em quedarà tan maco com a tu!
    Petonets

    ResponElimina
  8. ...si fossis actriu, no hauries de patir per por de quedar en blanc .... la improvització t'ha quedat de luxe ...Jo també vaig veure tv3 i també em vaig emocionar amb el boig per tu ...
    Una abraçada

    ResponElimina
  9. Sí, si que m'ha passat això que dius de que al vespre al llit tens temes per escriure. I, també vaig veure el programa de la TV3. Se'm va enganxar el "boig per tu".
    Referent a la teva recepte de codony et diré que m'has fet venir ganes de fer-ne. Fa un munt d'anys que no en faig.

    ResponElimina
  10. Aquesta cançó ens acompanyarà sempre!
    Les receptes de la Carme Ruscalleda sempre són tot un èxit. T'ha quedat de fàbula.Té una textura perfecta.
    Molts petons

    ResponElimina
  11. Ja vaig veure aquest programa i també em va "enganxar"." Boig per tu " és una de les cançons que més m' agraden i no pasarà mai de moda, perquè veig que a les meves filles també els agrada.
    El codonyat és molt bo, i fet a casa encara més...

    ResponElimina

Entreu, tasteu! i tant si us agrada com si no aquí podeu deixar-nos els vostres comentaris!