1.5.11

Pasta choux

Aquesta passada Setmana Santa he tingut el meu primer cara a cara amb la pasta choux.
El dilluns era el Sant d’en Marc i com que és un enamorat de la crema vaig pensar fer-ne algunes postres. Així que el diumenge a la tarda em vaig posar el davantal i cap a la cuina hi falta gent. En Marc i en Guillem em van preguntar què faria i els vaig dir: -Un tortell de pasta choux! Ja ni van preguntar què carai era això de la ‘choux’ ni res, amb cara de circumtàncies van dir a l’hora: -UN TORTEEELL!!! Tots recordem els varis intents d’aquest passat Nadal d’aconseguir alguna cosa que s’assamblés a un tortell de reis. Però jo, molt xula, els hi vaig dir, -Noooo! Aquest és diferent! i vaig agafar el llibre de la Montserrat Seguí i els hi vaig ensenyar la foto del París-Brest. Doncs no va ser diferent! Vaig fer la pasta choux, respectant rigurosament tots els passos i les quantitat, vaig formar el tortell i va pujar de meravella dins el forn, però un cop el vàrem treure es va desinflar tot ell, i a més a més per dins la massa va quedar com crua, com si fos una truita. L’endemà ho vaig tornar a intentar, però vaig optar per provar de fer les lioneses, unes postres de format més petit i més fàcils de coure. I si, va funcionar, van quedar bé i molt i molt bones, ara, crec que és una massa que per si sola no diu res, més aviat sosa, no porta sucre, però farcida i deixada reposar a la nevera és un pecat!
Aquí us deixo la recepta de la pasta choux, amb un pas a pas, i d’aquí uns dies us penjo la recepta de les lioneses.
Bon appetit!

INGREDIENTS
¼ de litre d’aigua
125 grs de farina de primera qualitat
100 grs de mantega o margarina
4 ous petits
1 pessic de sal

PREPARACIÓ
Poseu en un cassó l’aigua freda amb la mantega a trossos i un pessic de sal. Escalfeu-ho i aneu remenant, a fi que la mantega es desfaci abans que l’aigua bulli. D’aquesta manera la mantega us quedarà completament unida amb l’aigua.



Tan bon punt l’aigua arrenqui el bull remeneu uns segons amb el batedor i tot seguit tireu-hi la farina, tota d’una vegada. Doneu-hi una remenada enèrgica amb el batedor i acabeu de remenar amb una espàtula o cullera de fusta, fins que quedi una pasta unida i compacta que es desprengui del cassó.


A  continuació, ja fora del foc, afegiu-hi dos ous sencers tot anant trencant la pasta amb l’espàtula de fusta, i remeneu fins que es torni a ajuntar. Després poseu-hi els altres ous i treballeu-ho de la mateixa manera. Aquesta pasta ha de quedar corretjosa, de tal manera que, en agafar-la amb l’espàtula i deixar-la caure, li costi de baixar.



Nota. Si la pasta caigués molt de pressa podria ser per causa dels ous, que fossin massa grossos. Cal, doncs, tenir-ho present; els dos últims no els hi afegiu a la vegada, sinó primer tireu-n’hi un, i si n’hi cal més, la meitat del quart ou.
Això vol dir que aquesta pasta pot admetre quatre, tres i mig, o només tres ous, segons la mida d’aquests.

La farina l’haureu de passar pel sedàs en el moment d’anar-la a tirar. En fer aquesta pasta heu de posar-hi exactament les quantitat esmentades.




14 comentaris:

  1. Quina bona recepta, farcits de crema o trufa una delicia. Els consells de la quantitat d´ous molt correcta, si ens passem esgarrem la recepta. Petons i bon diumenge.

    ResponElimina
  2. Anònim1.5.11

    Ostres, jo no m'hi he atrevit mai! Ets una valenta!
    Amb els teus fills segur que teniu una conya amb els tortells!! jejeje a la foto sembla xulíssim!
    Petonets
    Sandra

    ResponElimina
  3. Hola Gemma, a mi m'agrada molr fer la pasta choux, tant per fer postres com aperitius salats i també he fet algun tortell i a mi m'ha quedat be. Potser tenia poc tems de forn?
    Un altre dia segur que et surt...
    Una abraçada

    ResponElimina
  4. Segur que quan tornis a intentar el tortell, et quedarà tan bé com les lioneses, oi que no en va quedar ni una?

    ResponElimina
  5. i no és molt difícil??? t'ha quedat molt bé!!! tu segueix provant receptes que després les fem nosaltres! jajajaja. Molts petonets guapa

    ResponElimina
  6. Hola,
    Això de la pasta "choux" sembla fàcil... però no ho és tant eh? A mi la primera vegada em va quedar "xof", però a la segona vaig servir una recepta del Narcís del bloc "La Lionesa" i em va ajudar molt. Potser si que va quedar un pel cru el tortell, però es veu, molt, però que molt maco!!!! Petonets!

    ResponElimina
  7. Veus, jo només ho he intentat amb lioneses però en més gran no, clar que després del que has dit millor no ho provo.
    Petonets i felicitats, encara que sigui tard, al Marc.

    ResponElimina
  8. Però quina pasta choux més guapa, Gemma! Les fotos parlen per si soles, com devien disfrutar els teus noiets!

    ResponElimina
  9. Gracias Gemma, fantastico paso a paso!!!
    Besos

    ResponElimina
  10. Un post realment didàctic i amb un premi final golafre i deliciós. Felicitats!
    Una abraçada

    ResponElimina
  11. Gemma, què bé aquest pas a pas de la pasta choux. Tot et va quedar molt bé. QUina pena que el tortell es desinflés...
    A mi la massa choux tampoc em diu res per sí sola, com bé dius és molt soseta. Pe`ro ben acompanyada, la cosa canvia molt!!

    Molts petonets!!

    ResponElimina
  12. La pasta choux és una massa neutre que tan serveix per farcir de dolç com de salat. Com tu dius, l'important és el farcit de dins ;)
    I s'ha de menjar el mateix dia de fer-la, prohibit posar-la a la nevera!
    És estrany que les lioneses et quedessin bé i el tortell no... potser necessitava una mica més de forn?
    A casa sempre fem les lioneses a casa, queden molt més bones que les comprades, oi?

    ResponElimina
  13. El tortell te molt bona pinta per fora, ara deu costar mes de coure, però les lioneses t¡han quedat fantàstiques ¡¡¡ ja no vull pensar con deuen estar de bones rellenas.
    Jo també vaig intentar fer tortell pel ram i la veritat es que la esxperiencie no va ser del tot satisfactoria.
    Petons

    ResponElimina
  14. Hola Gemma! me alegro de que te gustase el cake y como has dicho, mejora con los días pero no ha llegado ni al tercero, jajaja.. Un besito y enhorabuena a tí por los petit choux :)

    ResponElimina

Entreu, tasteu! i tant si us agrada com si no aquí podeu deixar-nos els vostres comentaris!