5.10.13

Confitura d’avellanes i prunes

Quan era petita a l’estiu havia d’anar a collir patates i quan arribava la tardor era temps d’anar a collir raïm i avellanes, i ja us dic que no ho feia pas de bon grat. Sigui com sigui m’he criat enmig d’aquests fruits i quan arriba aquesta època de l’any me’n recordo, sobretot dels mals d’esquena. Potser això ens ha ensenyat a ser valents, a valorar les coses d’altra manera, però no m’imagino els meus fills fent el que jo feia, ni tampoc m’agradaria. Hi ha d’haver un temps per a cada cosa.


L’avellana és un fruit sec que cal tenir en compte en la nostra dieta. El seu valor energètic és generós, 645 kcal per cada 100 grams, per tan és una bona font d’energia quan fem exercici físic. Aporta una alta quantitat de greixos insaturats i també fitosterols, que afavoreixen el manteniment dels nivells òptims de colesterol i triglicèrids. Pel que fa als micronutrients aporta quantitats significatives de vitamina E, B1 i B3, i hi són presentes minerals com el calci, fòsfor i potassi. Cal destacar els nivells baixos de sodi, fent-lo indicat per a la salut cardiovascular.


A començaments de tardor les darreres prunes i la collita de l’avellana es troben,  i en podem fer una confitura tan bona com aquesta que us porto avui. A mi m’agrada menjar-la acompanyada d’un bocí de formatge sec, però segurament aviat en farà les delícies d’algunes postres.


INGREDIENTS
1,4 quilos de prunes sense l’os
1 taronja finament picada
1 llimona finament picada
¼ quilos de sucre (si en feu menys quantitat i no és per guardar massa temps amb la meitat del sucre en fareu prou)
450 grs de panses
150 ml d’aigua
225 grs d’avellanes picades

ELABORACIÓ
Talleu la polpa de les prunes a daus petits. Mescleu les prunes i els cítrics en una olla, afegiu el sucre, les panses i l’aigua. Deixeu coure lentament durant una hora i mitja. Afegiu les avellanes i coure 15 minuts més. Tot seguit aboqueu la confitura en pots nets i calents i cobriu-los. Tapar un cop fred.

En el meu cas en vaig fer poca quantitat, per aprofitar unes prunes massa madures, doncs llavors hi vaig posar la meitat de sucre i durant la cocció hi vaig anar afegint una mica d’aigua a poc a poc, perquè no s’assequés i s’enganxes a l’olla. En aquest cas la cocció tampoc ha de ser tant llarga, una hora com a molt.

Font: El campo en casa - Linda Burgess i Rosamont Richardson  - Editorial Optima

{versión en castelano}

INGREDIENTES
1,4 quilos de ciruelas sin el hueso
1 naranja finamente picada
1 limón finamente picado
¼ quilos de azúcar (si hacéis menos cantidad y no es para guardar demasiado tiempo con la mitad de azúcar será suficiente)
450 grs de uvas pasas
150 ml de agua
225 grs de avellanas picadas

ELABORACIÓN
Cortar la pulpa de las ciruelas a dados pequeños. Mezclar las ciruelas y los cítricos en una olla, añadir el azúcar, las uvas pasas y el agua. Dejar cocer lentamente una hora y media. Añadir las avellanas y cocer 15 minutos más. Acto seguido poner la confitura en botes limpios y calientes y cubrirlos. Tapar una vez fríos.

15 comentaris:

  1. Las fotos y la receta una delicia!!
    Tengo que hacerla

    ResponElimina
  2. Las fotos y la receta una delicia!

    ResponElimina
  3. Gemma, que bellas fotografías y que buena esta confitura, s eme ocurren un montón de recetas para utilizarla así que me llevo tu receta ;) un besito guapa

    ResponElimina
  4. Crec molt important incloure fruits secs a la nostra dieta, i després de llegir tots els beneficis que ens aporten les avellanes, amb més raó encara. Podríem afegir que també són riques amb vitamina B9 (folato) un suplement molt necessari per les dones gestants. Molt bona proposta aquesta melmelada de prunes, Gemma!!! Petonets i bon cap de setmana.

    ResponElimina
  5. Per aquí, Reus i rodalies terra de "vellanes" també és un record de joventut els caps de setmana de setembre collint avellanes.
    Que bona ha d'estar aquesta melmelada amb el toc de les avellanes. M'agrada!!

    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
  6. Ha de ser bonisima aquesta mermelada. Les fotos Un 10 !!
    Petons

    ResponElimina
  7. Doncs mira, no me m'haguera acudit fer mail aqueste mescla i malgrat això em sembla que, com dius ha d'estar un contrapunt ideal pel formatge sec i fort. M'agrada l'idea!!!!!
    Bonics records d'epoques mès dures. Jo recordó el meu besabi pican avellanes d'un arbre qui hi havia al jardì. Jo era molt i molt petita, però es un record que tinc.
    Petonets i bona setmana.....

    ResponElimina
  8. Hola Gemma!

    Jo també tinc el record dels mals d'esquena ;) Ostres, m'encanten molt les avallanes i no en sabia gairebé res nutricionalment, has fet un post molt complert!
    Les prunes no tant, però crec que és d'aquelles fruites que amb el temps m'acabaran agradant.

    Petons i que tinguis una molt bona setmana! :)

    ResponElimina
  9. M'ha sorprès molt el fet d'incoporar les avellanes durant la cocció de la melmelada, li ha de donar molt més gust! Una combinació boníssima i ben sana.

    ResponElimina
  10. Qué original m'agrada molt per combinar amb formatge, com tu dius, amb un tipus camembert o brie ha d'estar deliciós.
    A veure si trobo prunes i ho provo abans que s'acabi la temporada.

    Petonets!!

    ResponElimina
  11. Tot el que siguin fruits secs és meravellós, la nostra dieta coixeja sense ells, a més són deliciosos. Però la meva total ignorància en confitura de fruits secs, estic amb la boca oberta, gràcies per l'apunt.
    Un petó, guapa

    ResponElimina
  12. Primer de tot agraïrte la teva visita. A mi les avellanes m'agraden molt i ara que sé lo bones que son per la salut, encara mes. La combinació de confitura amb fruits secs ha de ser realment molt bona. Imagino que per als fills volem el millor que els hi poguem aconseguir igual que els nostres pares volien el millor per nosaltres.

    ResponElimina
  13. ostres! el toc de les avellanes segur que queda espectacular!!!! Molts petonets guapa

    ResponElimina
  14. La trobo super original. I segur que està per llepar-se'n els dits.

    ResponElimina
  15. Una melmelada molt original i molt de tardor, fa molt bona pinta. Les fotos, com sempre, fantàstiques!
    Marta

    ResponElimina

Entreu, tasteu! i tant si us agrada com si no aquí podeu deixar-nos els vostres comentaris!